Skip to main content

4 sposoby, jak rodzice mogą przekonać dzieci do płukania jamy ustnej

Dentyści zwykle zalecają, aby rodzice szczotkowali dzieciom zęby do wieku około 6 lat. Następnie trzeba zacząć uczyć dziecko samodzielnego szczotkowania, nitkowania i płukania zębów (i wyjaśniać, dlaczego trzeba to robić) w celu zapobiegania ubytkom i bolesnym wizytom u dentysty. Oto kilka sztuczek, które często stosują rodzice, aby motywować dzieci.

SZTUCZKA #1: Kolorowe, zabawne szczoteczki i płyn do płukania o smaku, który dziecko polubi

Pozwól dziecku w sklepie samodzielnie wybrać szczoteczkę do zębów i płyn do płukania, a także pastę do zębów. Obecnie dostępnych jest wiele szczoteczek dla dzieci w wesołych kolorach i z wizerunkami ulubionych postaci z filmów czy seriali. Płyn LISTERINE® SMART RINSE® jest dostępny w dwóch smakach dla dzieci, owocowym i łagodnie miętowym.

SZTUCZKA #2: Zaśpiewaj piosenkę

Zainicjuj zabawę, w której, w czasie gdy dziecko szczotkuje, nitkuje i płucze, Ty śpiewasz wybraną przez nie piosenkę. Jedyny haczyk polega na tym, że dziecko przez cały czas musi wykonywać zabiegi higieniczne. W miarę możliwości zachęć dziecko, aby nuciło razem z Tobą buzią pełną piany (co na pewno przyprawi malucha o wesoły chichot). Jeśli dziecko interesuje się sportem, zamiast piosenki możesz użyć stopera i urządzić zawody: niech postara się nie przerywać szczotkowania aż do sygnału stopera.

SZTUCZKA #3: Zabawa w kalendarz

Nagradzaj dziecko atrakcyjnymi nagrodami. Urządź konkurs, w którym czas trwania kolejnych zabiegów szczotkowania pozwala dziecku zasłużyć na większą nagrodę. Po 14 dniach regularnego szczotkowania i płukania dwa razy dziennie daj dziecku zabawkę, którą bardzo chciało dostać. Powieś kalendarz na takiej wysokości, aby dziecko mogło na każdym dniu, w którym udało mu się wyszczotkować i wypłukać zęby rano i wieczorem, przykleić złotą gwiazdkę czy uśmiechniętą buźkę w nagrodę.

SZTUCZKA #4: Opowiedz bajkę o zębach

Wytłumacz, dlaczego szczotkowanie jest takie ważne, odgrywając scenki o cukrowym robaku, który potrafi robić dziury w zębach, jeśli go nie przepędzimy szczoteczką i płynem do płukania. Do historyjki dodawaj zabawne postaci, np. wróżkę-księżniczkę, która wygląda jak bielutki ząb, czy czarny charakter – złego pana Bakterię. Opowiedz bajkę kilka razy, a potem w niektóre wieczory poproś, aby to dziecko ją opowiedziało. Zadawaj pytania o różne postaci, niech dziecko opowie, jak sobie je wyobraża, i niech uzupełni historyjkę o efekty dźwiękowe.